Zpět na
postup

Starý Veleslavín

Garant: veronika zapletalová
(veronika@zapletalova.cz)
List lokality
 

6. Porovnání stávajícího územního plánu a metropolitního plánu

Stávající územní plán neříká nic o charakteru území, ale pomocí funkčních ploch poměrně podrobně vymezuje, k čemu je dané území určeno.
Metropolitní plán naproti tomu nemá jednotlivé funkční plochy, ale lokalitu jako celek s daným využitím, nebo jednotlivé plochy a snaží se popsat charakter území. Po složení všech vlastností ploch však také dostaneme funkční regulativy.
Porovnáním zjistěte, zda nově vymezené regulativy dobře popisují lokalitu a vymezují potřebné funkce, které by jsou ve stávajícím plánu definovány a bylo by dobré je uchovat.

Doporučujeme při práci postupovat takto:

Pro porovnání si otevřete v samostatném okně mapu porovnání územní plán, metropolitní plán, kde přetažením uvidíte rozdíly. Pro čtení plánů se Vám může hodit legenda metropolitního plánu a legenda územního plánu.

Příklad připomínky 6a. si můžete prohlédnout zde
6a. Máte jakékoliv připomínky nebo poznámky k rozdílům mezi stávajícím územním plánem a metropolitním plánem, a to včetně popisu ploch, vymezení infrastruktury a ochranných pásem? (hlavních komentářů: 8) Pro přidání komentáře se prosím přihlaste nebo registrujte

Výrazné úbytky zeleně na úkor zástavby, Veleslavínský zámek s parkem zachovat jako veřejné vybavení, spodní dojezd eventuelní estakády k metru po Kladenské, čtverce 100 x 100 m

veronika zapletalová:

OBECNĚ

V novém Metropolitním plánu na rozdíl od stávajícího Územního plánu ubývá zeleně na úkor zástavby. Přitom je evidentní, že se mění klima a přibývá výkyvů počasí, zejména vysokých teplot a dlouhodobého sucha. Je nesmysl ubírat si zelen za krátkozrakou vidinou zástavby všeho na úkor zeleně. Kolik se pak spotřebuje elektřiny za klimatizace? ...Mezi oběma plány je několik změn. Obecně zaznamenávám úbytek zeleně

Čtverce určující výškovou hladinu 100 x 100m jsou nesmysl. Jako orientace ano, ale NE jako zákon, podle kterého se má úřad řídit. Stavební úřad musí vědět, pdle čeho se může řídit. V případě Metropolitního plánu si stavební úřad musí vymýšlet. Ale stavební úřad si nemůže vymýšlet, musí vědět, co může a co nemůže.
(Patrová zástavba se také počítá s patry nadzemními, tedy při pohledu od Džbánu do kopce se bude jednat o budovy ještě o např dvě patra vyšší.)
Přidávání pater na metropolitní třídě o dvě a na nárožích o tři je napsáno trochu malými písmenky v legendě.

Nejsou vymezny nestavební bloky, tedy není vymezen veřejný prostor. To je důležité, aby území správně fungovalo. Je potřeba je jasně vymezit. Jinak bude zastavěno vše.

Metropolitní plán by měl být jasný a jednoznačný.
Místo toho je velmi otevřený pro developery.
Chybí v něm na rozdíl od stávajícího prostorová funkční regulace.
Státní úřad je povinen chránit veřejný zájem.
Neexisuje koncepce.
Veřejnoprospěšné stavby v plánu jsou veřejně neprospěšné. Kdo určuje veřejnou prospěšnost? Není ve prospěch občanů.

Je potřeba udělat regulační plán, územní studie. Neexistují, měly by být všude.
Vyžadujem územní studie.




KONKRÉTNĚ K LOKALITĚ:

Podél jžního okraje Buštěhradské dráhy byl v územním plánu výrazný pás izolační zeleně, která by izolovala jak zástavbu Starého Veleslavína, který je na kopci nad ní, jak víme zvuk/hluk stoupá, tak novou plánovanou zástavbu v bývalé teplárně a zároveň všudeserozléhající hlukové znečištění z Evropské. Prostor Staré teplárny je bez jakékoliv zeleně zahuštěn pouze zástavbou s šedesátiprocentní zastaveností. Lidé nejsou slepice, aby žili v drůbežárně. V areálu bývalé teplárny je naplánováno 400 bytů, hluk z rychlodráhy a estakády by zcela obytné prostředí znehodnotil. Čtyřista bytů je hrubě předimenzováno, místo některých je potřeba udělat právě chybějící zelen .Areál bývalé teplárny spadá už podle MPP do lokality U Potoka, ale měl by krajinologicky jasně spadat do starého Veleslavína.

Zmizela i zelen (sady , zahrady a vinice) z druhé strany (severní) Buštěhradské dráhy, tedy už z lokality Kladenská. Lokalita je opět zastavitelná. Ne. Zachovat izolační zeleň.

Spodní dojezd eventuelní estakády z Petřin do nádraží Veleslavín byl po Kladenské silnici, což je logičtější, než budovat další novou silnici na jih od tratě.

Zámek je vyznačen ve stávajícím plánu jako veřejné vybavení. Zámek zachovat pro veřejnost i v metropolitním plánu, kde je vyznačen jako městská parková plocha sadová s tím, že severozápadní novobarokní letohrádek může mít díky čtvercům 100 x 100 až šest pater. To je nesmysl. Ukázka chyby principu výškových čtverců 100 x 100m.

Zmizel pruh zeleně městské a parkové v lokalitě U sadu, zmenšil se na flíček.

V Metropolitním plánu na rozdíl od stávajícího ubylo zeleně ještě z obou stran Buštěhradské dráhy mezi Nádražím Veleslavín a Litovickým potokem. V novém plánu se místo Zeleně městské a parkové Celoměstského systému zeleně objevila transfrmační zastavitelná obytná plocha 6 pater, tj v těchto místech osm, protože jde o blízkost Evropské metropolitní třídy. Tato obytná zastavitelná plocha je přímo nad trasou rychlodráhy?!

Zmizela zelen na hranici s lokalitou Litovického potoka, i v této lokalitě, na úkor zástavby. Je nutné vrátit zelen do původní rozlohy. Jednalo se o zelen městskou a krajinnou vyžadující zvláštní ochranu.

Zeleň zmizela a přeměnila se na zastavitelné bloky i nad současnou fungující Veleslavínskou teplárnou. V územním plánu byla vyznačena jako Pěstební plochy - sady, lesy, zahrady, vinice, v současné době je tam také dětské hřiště, v Metropolitním plánu je oblast zastavitelná až čtyřpatrovými domy. Toto místo je odjakživa nezastavené a pro obytnou výstavbu nevhodné kvůli extrémně prudkému skalnatému severnímu svahu. Zároveň se nachází po větru od bezprostřední blízkosti fungující teplárny. Foukají zde většinou západní větry od Divoké Šárky, kouř z teplárny jde tedy do centra města. Dále do čtverce se zastaveností čtyř pater spadají ololní přízemní budovy, které jsou drobně pitoreskní, přilepené na spodky skal a tvoří charakteristickou vesnickou strukturu obce. Svah v těchto místech je natolik prudký, že počítají li se jako patra budovy patra nadzemní, byly by budovy ze spodního pohledu třeba sedmipatrové. Což je hrubě k oblasti naddimenzované.
Tato část už podle nového metroplitního plánu spadá do lokality U Potoka, ale z života v místě vyplývá, že je to chyba a měla by spadat do lokality Starého Veleslavína.
Ve stejném místě nad obytnou zástavbou by měla védst estakáda, což by prostředí zcela pro obyvatele znehodnotilo.

Oblast autosalonuu byla dříve nerušící výroba a služby, nyní jde čistě o zástavbu.

Zelen ubyla oproti původnímu plánu na jih od současné lidové školy umění, tedy staré školy. V současné době je v místech náznak parku a měl by být park. I když znehodnocený zejména hlukem Evropské, stále tvoří izolační zelen. Ve čtvercích jsou zapsány třípatrové budovy, tedy šlo by o budovy pěti až šestipatrové. Ty by budovu zcela zastínily. Pravda také odhlučnily. Řešením by bylo v bezprostřední blízkosti Evropské napsat budovy přízemním, tedy potenciálne tří a čtyřpatrové, ale jen podél úzkého píásu silnice tak, aby v horní části okolo budovy park zůstal a byl dovysázen. Viz plánek v Lokalitě Vokovice.

Zelen ubyla i přímo u křižovatky Vleslavín vedle vznikající naddimenzované budovy AFI. V novém plánu je také určen k výškové zástavbě.

13. 3. 2018, 17:55
Důležitost: Zásadní
Uživatel je účastník
Uživatel je obyvatel/zájemce/expert
Číslo komentáře: L-211-6a-0

Stepan Gala:

Souhlasím

25. 3. 2018, 10:52
Důležitost: Důležité
Uživatel je obyvatel/zájemce/expert
Číslo komentáře: L-211-6a-0-0
 
 

Martina Peiskerová:

Naprostý souhlas s tímto komentářem. Zachování zeleně je pro obyvatele nezbytné. Stavět je event. možné v brownfieldech (při zachování rázu lokality), ale nikoli na zelených plochách. Před nahušťováním zástavby je nutné řešit dopravní situaci, omezit IAD, upřednostnit a vylepšovat MHD. Emise v Praze překračují limity. Narůstá výskyt onkologických a autoimunitních chorob. Je v zájmu všech obyvatel, aby se ve městě dalo dýchat..

28. 3. 2018, 08:17
Důležitost: Zásadní
Uživatel je účastník
Číslo komentáře: L-211-6a-0-1
 
 

Vladislav Siřinek:

Souhlasím s komentářem Veroniky Zapletalové. Značný úbytek zeleně, dělení na čtverce 100x100,přehuštěná zástavba,nesmyslné zaústění estakády, komunikace pro nové domy ve staré teplárně ?

29. 3. 2018, 12:18
Důležitost: Doplňující
Uživatel je účastník
Číslo komentáře: L-211-6a-0-2
 
 

Roman Schlogel:

souhlasím

31. 3. 2018, 17:24
Důležitost: Doplňující
Číslo komentáře: L-211-6a-0-3
 
 

Souhlas s komentářem Veroniky Zapletalové

David Martinek:

Výrazné úbytky zeleně na úkor zástavby, Veleslavínský zámek s parkem zachovat jako veřejné vybavení, spodní dojezd eventuelní estakády k metru po Kladenské, čtverce 100 x 100 u

23. 3. 2018, 22:53
Důležitost: Důležité
Číslo komentáře: L-211-6a-1

Stepan Gala:

Souhlasím.

25. 3. 2018, 10:53
Důležitost: Důležité
Uživatel je obyvatel/zájemce/expert
Číslo komentáře: L-211-6a-1-0
 
 

Martina Peiskerová:

Zásadně nesouhlasím s výstavbou estakády mezi Vokovicemi a Petřinami, stavba by výrazně zhoršila životní prostředí kvůli úbytku zeleně a nárůstu autodopravy.

28. 3. 2018, 08:24
Důležitost: Zásadní
Uživatel je účastník
Číslo komentáře: L-211-6a-1-1
 
 

Plný souhlas s komentářem paní Veroniky Zapletalové

Filip Schneider:

Plný souhlas s komentářem paní Veroniky Zapletalové

25. 3. 2018, 20:39
Důležitost: Zásadní
Uživatel je účastník
Uživatel je obyvatel/zájemce/expert
Číslo komentáře: L-211-6a-2

Plně souhlasím s komentářem paní Veroniky Zapletalové

Alexandra Schneider Hrouzková:

Plně souhlasím s komentářem paní Veroniky Zapletalové.

25. 3. 2018, 20:39
Důležitost: Zásadní
Uživatel je účastník
Uživatel je obyvatel/zájemce/expert
Číslo komentáře: L-211-6a-3

Nebudovat estakadu zachování zeleně a zámku

Jitka Weigertova:

Souhlas s komentářem Veroniky Zapletalové
Výrazné úbytky zeleně na úkor zástavby, Veleslavínský zámek s parkem zachovat jako veřejné vybavení, spodní dojezd eventuelní estakády k metru po Kladenské

26. 3. 2018, 11:44
Důležitost: Důležité
Uživatel je účastník
Číslo komentáře: L-211-6a-4

Kateřina Weigertova:

Souhlasím s komentářem paní Veroniky Zapletalové.
Nebudovat estakádu v lokalitě vesnického chrakteru.

26. 3. 2018, 11:44
Důležitost: Důležité
Uživatel je účastník
Číslo komentáře: L-211-6a-5

veronika zapletalová:

12 připomínek

OBECNĚ

Ve stávajícím Územním plánu jsou plochy vymezeny funkcí, v nově vznikajícím Metropolitním plánu je funkce zapomenuta, je vymezen výškovými čtverci 100 x 100m. Chápu, že šlo projektantům o změnu, vzhledem k počtu vyjímek, tato změna se ale nepovedla. Vyjímka potvrzuje pravidlo. Výšková zástavba bez vymezení povinné doprovdné infrastruktury, zjména nekomerční jde zcela na ruku developerům na úkor lidí.
MPP nechrání nekomerční zájmy placené daněmi. Zároven čtvrece zvedají veškerou okolní zástavbu i kolem satelitních vyšších budov, které často jsou samy o sobě omylem. Čtverce určující výškovou hladinu 100 x 100m jsou nesmysl. Jako orientace ano, ale NE jako zákon, podle kterého se má úřad řídit. Stavební úřad musí vědět, pdle čeho se může řídit.

Vše bílé je zastavitelné. To je chyba v principu. Veřejný prostor je všude, a vněm jsou vymezeny stavby jedinců. Ve vznikajícím MPP je doslova: čl.30/2 ..stavební bloky vymezené a obsloužené veřejným prostranstvím... Měl by být veřejný prostor, který je všude a všech a v něm vymezené stavební bloky. Jde o princip, ale podstatný.

V novém Metropolitním plánu na rozdíl od stávajícího Územního plánu ubývá zeleně na úkor zástavby. (Konkrétně viz níž.)

Není vymezeno dostatečné množství nestavebních bloků, tedy není vymezen chráněný veřejný prostor. To je důležité, aby území správně fungovalo, důležité pro duševní hygienu obyvatel. Je potřeba je jasně vymezit. Jinak bude zastavěno vše.

Metropolitní plán by měl být jasný a jednoznačný. Místo toho je velmi otevřený pro developery.
Státní úřad je povinen chránit veřejný zájem.
Neexisuje koncepce.
Veřejnoprospěšné stavby v plánu jsou veřejně neprospěšné. Kdo určuje veřejnou prospěšnost?
Není ve prospěch občanů.
Potřeba udělat regulační plán, územní studie. Neexistují, měly by být všude.

KONKRÉTNĚ K LOKALITĚ STARÝ VELESLAVÍN:
- Zámek je vyznačen ve stávajícím plánu jako veřejné vybavení. Zámek se všemi čtyřmi budovami zachovat pro veřejnost i v Metropolitním plánu, kde je vyznačen jako městská parková plocha sadová. Severozápadní novobarokní letohrádek může mít díky čtvercům 100 x 100 až šest pater. To je chyba rastru.
- Chybí, na rozdíl od současného Územního plánu izolační zelen podél jžního okraje Buštěhradské dráhy.
- Zmizela i zelen I z druhé strany (severní) Buštěhradské dráhy. Lokalita je také zastavitelná. Zachovat izolační zeleň.
- v územním plánu je spodní dojezd eventuelní estakády z Petřin do nádraží Veleslavín po Kladenské silnici, což je logičtější, než budovat další novou silnici na jih od tratě.
- Zmizel pruh zeleně městské a parkové v lokalitě U sadu, zmenšil se na flíček.
- Ubylo zeleně z obou stran Buštěhradské dráhy mezi Nádražím Veleslavín a Litovickým potokem. Místo toho je tam transfrmační zastavitelná plocha osm pater.
- Zmizela zelen na hranici s lokalitou Litovického potoka.
- Zmizela zelen + dětské hřiště a přeměnili se na zastavitelné bloky až čtyřpatrovými domy nad fungující Veleslavínskou teplárnou.
- Ve stejném místě nad dětským hřištěm a nad obytnou zástavbou by měla védst estakáda.
- Oblast autosalonuu byla dříve nerušící výroba a služby, nyní jde čistě o zástavbu.
- Zelen ubyla oproti původnímu plánu na jih od současné lidové školy umění, tedy staré školy.
- Zelen ubyla i přímo u křižovatky Vleslavín vedle vznikající naddimenzované budovy AFI. V novém plánu je také určen k výškové zástavbě.
- O zelen jsme přišli v rozsáhlé zahradě staré lidušky, kterou developer zbořil, vykácelma hustě zastavuje, i v zahradě starého statku v centru, kde zahrada ustoupila na úkor parkoviště prodejny přerost a švorc.

3. 4. 2018, 17:42
Důležitost: Důležité
Uživatel je účastník
Uživatel je obyvatel/zájemce/expert
Číslo komentáře: 211-6a-SUM-0

Souhlas

Ing.Jiří Čutka:

Souhlasím.

21. 8. 2018, 17:49
Důležitost: Důležité
Uživatel je účastník
Číslo komentáře: L-211-6a-7

Zpět Pokračovat dále